۱۳۸۹ مهر ۷, چهارشنبه

خارپشت ایرانی

یکی از 4نوع خارپشت موجود در ایران خارپشت ایرانی است.
خارپشت ها به عنوان توپ های خاردار معروفند که در واقع همون جوجه تیغی خودمونه!
از خصوصیات ظاهری خارپشت می توان به خارهای ریز سطح بدنش که او را به سیاهی می گراید اشاره کرد.گوش های مثلثی شکل و بسیار بلندی دارد که وقتی از پشت او را نگاه میکنیم گوش هاش کاملا مشخص است. این جانوران موقع خواب زمستانی و هنگام دفاع، بدن خودشون رو جمع می کنند و به صورت یک توپ خاردار در میان. این اتفاق به خاطر وجود یک سری ماهیچه های خاص در زیر این خارهاست که همراه پوست شل بدنشان باعث انعطاف بدن و ایجاد توپ خاردار می شود.
خارپشت ها در طبیعت دشمنان معدودی دارند و این به دلیل خارهای تیز موجود در سطح بدنشان است که باعث میشه حیوانی جرات خوردن آنها به سرش نزنه. اما باز هم حیواناتی زرنگ تر از خارپشت هم وجود داره که برای شکار خارپشت، او را در آب انداخته تا باز شود و از قسمت زیرین بدنش که بدون خار است او را بگیرند ( دست بالای دست توی طبیعت زیاده )!
خارپشت هم مانند خیلی دیگر از پستانداران دارای خواب زمستانی است و نکته جالبی که دارد این است که در این مدت، ضربان قلب این موجود کوچک از 190 بار در دقیقه به 3 تا 5 بار در دقیقه کاهش می یابد و سریعا بعد از بیدار شدن از خواب زمستانی هم خارپشت ماده بچه های را به دنیا می آورد.خارپشت ها در طبیعت نقش کنترلی در آفات و حشرات به عهده دارند و چون عادت به کندن زمین دارند گاهی لانه های جوندگان دیگر را مثل موش خراب میکنند و از بچه های آنها استفاده می کنند.
نکته جالب دیگه در مورد خارپشت ها این است که دشمن توانای مار و عقرب هستند، یعنی از این به بعد اگه تو خونتون مار یا عقربی پیدا شد میتونید یک خارپشت بندازید تو خونه تا براتون نابودشون کنه، چون در برابر سم آنها هم مقاومت داره!
قدرت بویایی و بسیار خوبی دارند به طوری که بوی غذا رو از عمق 4سانتی متری زیر زمین میفهمند.
و اما زبان خارپشت:
اگر آنها شبیه توپ خاردار شوند یعنی بسیار ترسیده اند.
و اگر جیغ بکشند یعنی زخمی شده است یا چیزی وجود دارد که او را عصبانی یا ترسانده است.

۱ نظر:

reyhaneh گفت...

جالب بود...ممنون به خصوص زبانشون :)